Hieronder staan de meest voorkomende vragen over de renovatie van de Leonardusbuurt. Indien u vraag hier niet tussen staat kunt u altijd contact met ons opnemen.

Wordt er ook aan de binnenkant van mijn woning onderhoud gepleegd?

Niet standaard. De aanpak in de Leonardusbuurt is gericht op groot onderhoud aan de buitenkant van de woning en energiebesparende maatregelen. Tijdens het huisbezoek kunt u wel uw wensen bespreken. Sommige werkzaamheden kan Volksbelang, onder bepaalde voorwaarden, aanbieden tegen een huurverhoging. Daarbij wordt bekeken of uw woonwensen uit te voeren zijn volgens de normen van Volksbelang, waarbij ook gelet wordt op de nieuwe huurprijs. De huurprijs moet passen bij uw inkomen, maar ook bij het beleid van Volksbelang.

Wanneer is mijn woning aan de beurt voor onderhoud?

Op de kaart kunt u precies zien welke straten en huisnummers aangepakt worden. De aanpak beslaat een periode van ongeveer acht jaren en bestaat uit verschillende deelprojecten.

Krijg ik een vergoeding voor de overlast?

Omdat de werkzaamheden aan uw woning ingrijpend zijn, ontvangt u van Volksbelang een vergoeding voor het mogelijke ongemak. De hoogte van deze vergoeding staat vermeld in het zogenaamd ‘Sociaal Plan’. Dit plan is een overeenkomst tussen de Helmondse corporaties en de voormalige belangenorganisatie voor huurders in Helmond (PHB). Hierin staan afspraken over ingrijpende verbeteringen aan woningen in Helmond. Dit Sociaal Plan kunt u hier downloaden.

Ik heb zelf iets verbouwd of veranderd aan de woning, mag dat blijven zoals het is?

Als u zelf voorzieningen aan uw woning heeft aangebracht, kan het zijn dat u deze moet verwijderen. Daarbij kan het gaan om bijvoorbeeld zonweringen, rolluiken, schotelantennes of zelfs complete aanbouwen. Tijdens het huisbezoek beoordeelt de opzichter of de door u aangebrachte voorziening verwijderd moet worden. Hierbij is ook van belang of u in het verleden wel of geen toestemming van Volksbelang heeft gekregen voor de verandering. Volksbelang stelt eenmalig een container ter beschikking om het sloopafval van de zelf aangebrachte voorzieningen af te voeren. Bewoners hoeven hiervoor geen kosten te betalen.

Hoe lang duren de werkzaamheden aan mijn woning?

Naar verwachting duren de werkzaamheden drie weken. Twee weken voordat de werkzaamheden starten, ontvangt u een definitieve planning. Houdt u er rekening mee dat de werkzaamheden vertraging op kunnen lopen door bijvoorbeeld slecht weer.

Welk bedrijf gaat het groot onderhoud aan mijn woning uitvoeren?

Ongeveer een maand voor de start van de werkzaamheden kunnen wij u laten weten welk bouwbedrijf de werkzaamheden uit gaat voeren. Hierna zal snel bekend worden wie voor u het aanspreekpunt is tijdens de werkzaamheden, ook wel de uitvoerder genoemd. U krijgt dan een sticker met de contactgegevens van de uitvoerder.

Welke werkzaamheden worden uitgevoerd aan mijn woning?

Volksbelang bekijkt per woning welke werkzaamheden er uitgevoerd moeten worden en bespreekt deze met u tijdens het huisbezoek. De meest voorkomende werkzaamheden zijn hier beschreven. Daarnaast is Volksbelang van plan om energiebesparende maatregelen te treffen.

Wordt mijn huur verhoogd na het groot onderhoud?

Voor het uitvoeren van het groot onderhoud berekent Volksbelang geen huurverhoging. Voor de energiebesparende maatregelen wordt wel een huurverhoging berekend. Deze wordt gecompenseerd door de verlaging van de energiekosten.

Waar kan ik terecht met vragen?

Technische vragen voor- en na de uitvoering kunt u stellen aan de opzichter van Volksbelang, Wout Vulders. Hij is bereikbaar via
(0492) 538 815 of wout@leonardusinbeweging.nl. Tijdens de werkzaamheden zijn de aannemer en uitvoerder het aanspreekpunt. Voordat de werkzaamheden starten, maken zij kennis met de bewoners. Het eerste aanspreekpunt voor overige vragen is woonconsulent Elske van Osch. Zij is bereikbaar via (0492) 538 815 of elske@leonardusinbeweging.nl.